Новини

Будується NewsHouse 2.0 — нова мультимедійна служба новин Суспільного мовлення

В Україні поки немає нічого подібного. NewsHouse 2.0 — це мультимедійна служба новин Суспільного мовлення, котра здатна підвищити рівень журналістики по всій країні. Це перший ньюзрум, де теле-, радіо-, онлайн-новини створюватимуться одночасно. 

Членкиня правління, відповідальна за новини та діджитал, Тетяна Кисельчук та проєктний менеджер BBC Media Action Дмитро Хільченко розповідають, в чому суть NewsHouse та коли відкриття. 

Як з'явилася ідея NewsHouse?

  • Дмитро Хільченко:

— У 2015 році, незабаром після того, як було підписано закон «Про Суспільне телебачення і радіомовлення України», НСТУ почала співпрацювати з європейськими партнерами, в першу чергу в межах членства у ЄМС (Європейській мовній спілці). І одного разу до нас приїхав данець Бйорн Еріксен. На той час він був ТБ-директором ЄМС і відповідав за розвиток телевізійної платформи усіх суспільних мовників Європи. Його зацікавило НСТУ, оскільки український мовник був першим за рейтингом переглядів у ЄС. Першим з кінця. І він хотів зрозуміти причину і допомогти це змінити. 

Ми пояснили йому, як влаштований телевізійний ринок України, чому немає жодного великого прибуткового каналу, яку роль у цьому відіграють олігархи й чому державне телебачення 20 років намагались знищити, а новостворене Суспільне має небагато шансів вижити. Він був шокований. А коли шок минув, він замислився і сказав: «У вас немає шансів конкурувати з приватними каналами у розважальному контенті, але ви можете стати першими в новинах. Оскільки чесні новини — завжди перемагають фейкові, а крім вас ніхто чесні новини робити не буде».

З цього починається історія NewsHouse. 

Що вже зроблено в будівлі та коли очікується відкриття?

  • Тетяна Кисельчук: 

— У проєкту NewsHouse дві дати старту і дві дати завершення. Розмови про створення NewsHouse почалися ще в далекому 2015 році, коли Зураб Аласанія повернувся з Данії й в Україну приїхав Бйорн Еріксен. Тоді з'явилася ідея. Потім почалися роки й роки пошуку коштів, переговорів, міжнародних контрактів, якими займався Дмитро Хільченко. Діма, як батько-засновник, постійно супроводжував проєкт і не давав йому загаснути, навіть у той період, коли це було єдиним сценарієм. Наступний виток розпочався у квітні 2020 році. Мені пощастило, бо я приєдналась до роботи над проєктом в активний період. Ми сформували команду, обрали архітекторів і дизайнерів, розробили дизайн-проєкт та проєктно-кошторисну документацію, технічну специфікацію, розбили техніку на лоти й закупівлі, провели тендери, закупили обладнання. Отримали дозволи від трьох органів та обрали будівельну компанію. Зараз будівництво на фінальному етапі, розпочинається технічна інсталяція. Після цього розпочнеться навчання працівників. Відкриття ньюзруму відбудеться на початку вересня. Запуск, тобто ефір одночасно на трьох платформах, — пізніше, але теж восени цього року.

  • Дмитро Хільченко:

— На цей час завершені всі чорнові роботи й уся інженерія, розпочаті чистові роботи. Тепер NewsHouse кожен день дуже швидко змінюється й перетворюється на картинку дизайн-проєкту. Ви не уявляєте, яке задоволення — спостерігати за цією метаморфозою. Зараз ми оздоблюємо стіни і зводимо скляні перегородки, зокрема у студії, яку ми називаємо «куб». Усі роботи, включаючи інсталяцію телевізійного обладнання, закінчаться у другій половині серпня, і NewsHouse буде відкрито на початку вересня.

Яка мета створення мультимедійної служби новин NewsHouse на Суспільному? 

  • Тетяна Кисельчук: 

— Мультимедійна журналістика — це і є мета проєкту. Проста і складна водночас: змістовна, неупереджена, достовірна, оперативна інформація на телебаченні, радіо, вебресурсах, соціальних мережах одночасно. Проєкт NewsHouse складається з трьох великих частин: будівництво, технічна специфікація та воркфлоу. Кожна з цих частин, а також безперервне навчання журналістів покликані поступово покращити якість новин на Суспільному. Наша довгострокова мета — наростити вплив через довіру нашої аудиторії, бути надійним джерелом інформації номер один в Україні.

  • Дмитро Хільченко: 

— NewsHouse — мультиплатформова фабрика новин. Що це означає? Це означає що її завдання обирати найважливіші новини для глядача та швидко викласти їх у зручному форматі на потрібних глядачеві платформах: вебсайті, соціальних мережах, телебаченні та радіо. Основна мета NewsHouse — це надати можливість аудиторії отримувати чесні новини вчасно і зручно.

NewsHouse 2.0 створюється спільно з BBC Media Action та Deutsche Welle, яку експертну оцінку надають партнери? 

  • Дмитро Хільченко: 

— Проєкт NewsHouse фінансується Європейським Союзом та реалізується двома європейськими медіа велетнями — BBC Media Action та Deutsche Welle. Це два найвпливовіші суспільні мовники у світі. Deutsche Welle відповідає за будівництво NewsHouse на Хрещатику, технічне обладнання та підтримку організаційного розвитку Суспільного, як сучасного мовника. BBC Media Action — за розвиток дирекції новин: створення нових воркфлоу, перехід до мультиплатформового виробництва новин (NewsGathering) та постійні тренінги співробітників.
 

Що значить Newsgathering? Хто його впроваджує? 

  • Дмитро Хільченко: 

— Модель виробництва NewsHouse дуже схожа на робочу модель BBC Media Action, у якій редакція ділиться на 2 великих підрозділи: перший — це Input або Newsgathering. Він відповідає за формування порядку денного, за вибір тем кожного дня та збір потрібного контенту для розкриття цих тем. Другий — це Output, який ділиться на три напрямки: ТБ, радіо, діджитал. Кожен напрям відповідає за отримання контенту від Newsgathering та форматування його у відповідний для кожної платформи вигляд.

  • Тетяна Кисельчук: 

— У проєкту NewsHouse є кілька функціональних керівників. Ілля Цесаренко відповідає за технічний напрям, Ірина Жуковська — за операційний, за впровадження мультимедійної журналістики, воркфлоу, а отже й за Newsgathering — відповідає Ангеліна Карякіна. У Ангеліни величезний досвід створення мультимедійної журналістики, я вірю, що вона блискуче впорається з цим непростим завданням. 

Ви будуєте на Хрещатику, 26, у будівлі Українського радіо. Чи є складнощі, пов'язані з цим фактом?

  • Тетяна Кисельчук: 

— Цей факт автоматично переводить проєкт у категорію «із зірочкою». NewsHouse — страшенно складний проєкт, у нас шестисторонні стосунки. Та водночас NewsHouse — і проєкт, що надихає, тому зазвичай будь-яку складність ми зустрічаємо з готовністю вирішувати. Потрібна неабияка гнучкість з усіх сторін, аби будувати на радіо, котре мовить 24 години на добу. Нагадаю, що на Хрещатику не одна радіостанція, а група радіостанцій Суспільного: Українське радіо, Радіо Промінь, Радіо Культура. Менеджмент радіо пішов нам назустріч, аби у нас була змога провести будівництво. Цією співпрацею ми ще раз доводимо, що Суспільне — це одна медіакомпанія, і для нас спільна мета, наша місія, є найважливішою.

Хто розробив дизайн NewsHouse?

  • Тетяна Кисельчук: 

— Бюро Слави Балбека. Цей дизайн-проєкт суттєво відрізняється від інформаційних каналів, це нове слово у стилістиці ньюзрумів в Україні. З командою Балбека бюро страшенно комфортно працювати. Ми надзвичайно вдячні архітекторкам Дар'ї Овеченко та Наталії Куриленко, котрі працюють з нами пліч-о-пліч ось уже цілий рік, і, звісно, головній архітекторці проєкту Вероніці Лисенковій та її команді. 

  • Дмитро Хільченко: 

— Дизайн ньюзруму був дуже важливий для нас. Ми будуємо історичне місце, яке стане серцем свободи слова в Україні. І нам було досить складно знайти команду серед українських архітекторів та дизайнерів, яка поділятиме цю ідею і зможе реалізувати її на гідному рівні. Після місяців пошуків ми зупинилися на колаборації архітектора Вероніки Лисенкової й команди Слави Балбека. Дизайн-проєкт розробляли Дар'я Овеченко, Наталія Куриленко, Ірина Головата й Анна Вікторова. Ми дуже задоволені цією співпрацею. 

Які підрозділи/структури будуть розміщуватись у NewsHouse? Скільки представників медіа він зможе вмістити?

  • Тетяна Кисельчук: 

— Дирекція інформаційного мовлення у повному складі. Загалом дирекція налічує 267 співробітників. Проте на зміні працює близько 60 людей, відповідно NewsHouse може одночасно вмістити 60 людей. 

Що показує світовий досвід впровадження таких кейсів?

  • Дмитро Хільченко:

— Неможливо просто взяти і побудувати чесні новини. Це буде головний інсайт. Адже чесні новини — це центральний елемент свободи слова, а там, де є боротьба за свободу, ніколи просто не буває. Завжди є хтось — всередині чи ззовні — кого це не влаштовує, і він робить все можливе, щоб в тебе не вийшло. Проте, як казав мій колега Борн Еріксен: в кінцевому підсумку, «чесні новини завжди перемагають фейкові».

 

Фото: Дизайн-проєкт NewsHouse 2.0, Balbek Buro

Джерело: НСТУ

Search