Володимир Третяков — співзасновник компанії Cinema Sound Production, яка вже 15 років працює зі звуком в Україні. Про перехід на звуковий стандарт Dolby Atmos, карантинні складнощі і тенденції у європейських кінотеатрах Володимир поспілкувався в рамках вебінару від Української Кіноакадемії та онлайн-платформи DzygaMDB, що був опублікований 6 серпня.
Про нові можливості, які пропонує система Dolby Atmos
Компанія Cinema Sound Production єдиною в Україні отримала ліцензію на систему Dolby Atmos і працює над тим, щоб наші кінотеатри розвивалися на рівні з європейськими та азійськими.
Люди звикли бачити і відчувати світ навколо себе на 360°, але в кінотеатрах ми його бачимо і відчуваємо лише по центру і трохи з боків. А технологія Dolby Atmos дозволяє зануритися у атмосферу фільму в кінотеатрі повністю. Уявіть собі кінотеатр, в якому замість 5 точок трансляції звуку є 127, і кожна з них може передавати окремий сигнал.
Якщо спростити: система 5.1 — колонки звуку розташовані по периметру зали, а система Dolby Atmos — колонки висять і під стелею, і додаються сабвуфери та передня арка. Все це разом утворює сферичну кулю, яка забезпечує однаково якісний звук у будь-які точці зали і відчуття простору, в якому перебуває глядач.
«— Звукові ефекти Dolby Atmos дають більше можливостей, більше кольорів для зображення звуків. З цією системою цікаво дивитися будь-які атмосферні фільми, навіть не екшн, а ті, в яких дія відбувається у цікавих незвичних приміщенням.»
Технологія Dolby Atmos цікава ще й тим, що у будь-якому залі — малому, середньому, великому або дуже великому — вона звучатиме однаково.
Усі найбільші світові релізи вже виходять у Dolby Atmos, а усі сучасні приставки підтримують цей стандарт, як і звичайний музичний. Dolby Atmos приходить і на домашні кінотеатри, а платформи як от Netflix, Apple TV, Amazon вже працюють у цій системі. Цей звук увійде у кожен дім, кожен телефон і кожен кінотеатр, стане нормою, а ми навіть і не помітимо.
«— Що мене зараз уприємнює: ми створюємо те, що залишиться на багато років. Ми закладаємо фундамент на майбутнє для розвитку кіноіндустрії… І я радію, що Україна вже розвиває цю технологію, і навіть не самою останньою в Європі :)»
З чого складається робота зі звуком Dolby Atmos
Робота з Dolby Atmos триває на етапі постпродакшену, але і на етапі знімання також присутні елементи, які можна використати в Dolby Atmos. Наприклад, вже з’явилися мікрофони, які записують звук одразу в якості 7.1 і не використовувати такі технології на майданчику не є правильним.
Cinema Sound Production працює з системою DAW Pro Tools, пультом М6М40, який рекомендований Dolby. Також, компанія використовує спеціальний сервер, який приймає і обробляє всі сигнали, конвертує Dolby Atmos в 5.1 і 7.1, тому коли створюється звук формату Dolby Atmos, автоматично отримуються ще два формати.
Для кінотеатру перехід на нову звукову систему не є проблемним. Багато європейських студій зараз спеціалізуються на тому, що перероблюють мікси 5.1 у формат Dolby Atmos. Це не робиться в один клік, потрібно багато що дороблювати, але нічого надскладного в цьому немає. Володимир Третяков переконаний, що в наступні роки багато фільмів, змонтованих у 5.1, будуть переміксовані у Dolby Atmos.
Про вартість Dolby Atmos
Виробництво фільму з Dolby Atmos в Україні коштує орієнтовно на 25-30% дорожче, внаслідок того, що потребує більше роботи з навколишньою атмосферою. Але у Голлівуді бюджет на такі роботи може бути в 3-4 рази більшим, порівняно до звичайних зйомок, оскільки технологічно роботи дорожчі.
«— Я говорю про українські розцінки (25-30% дорожче — прим. ред.). Ми тут в Україні оцінили для себе обсяг роботи і прийшли до висновку, що нам цікаво це робити і ми будемо цим займатися навіть на чистому ентузіазмі, просто щоб це тут розвивалося. За кордоном такі технології коштують набагато дорожче.»
Про реферні точки і найскладніші етапи роботи зі звуком
Реферні точки — це окремі підготовчі процеси, які тривають від самого початку виробництва фільму і до кінця. Перший: підготовка до проведення зйомки, вивчення локації, коли звукоінженери аналізують місце і дають рекомендації режисеру.
Другий — сам процес фільмування. Коли разом зі знімальною групою на майданчику працюють звукорежисери. Така зв’язка між продакшн і постпродакшн допомагає зробити якісний продукт.
Подальша робота також ділиться на етапи. Один з них — це чистка, коли фахівці намагаються максимально вичистити діалоги, записані на знімальному майданчику.
«— Я вважаю (і тепер можу доводити це своєю роботою), що чистовий звук з майданчика може і повинен звучати так, як нормальний якісний дубляж. Ми не втратимо тембр в низьких частотах, не втратимо тембр у високих частотах, у нас залишиться відчуття живої гри, але у нас не буде звуку з майданчика. Все це можна робити, якщо від початку і до кінця дотримуватися технологічних процесів.»
Наступний етап — саунд-дизайн, а завершується усе загальним переглядом на великому екрані у студії, з усією творчою групою, продюсерами і режисерами. Інколи окремо організовують перегляд для Держкіно або, наприклад, спонсорські покази для компаній, які могли б долучитися і профінансувати рекламу фільму.
Найскладніші та найвідповідальніші етапи — це безпосередньо запис звуку на зйомках, адже його неможливо виправити згодом, і міксування в студії. Важливою на етапі міксу є кваліфікація інженера: наскільки він досвідчений і талановитий, щоб зміксувати звук, який не відволікатиме глядачів від перегляду фільму.
«— Не можна допускати ніяких недоліків у деталях: потрібно слідкувати за тим, щоб у найменших дрібницях звуку ви досягали найкращого результату.»
Чистовий звук або тонування?
За словами Володимира, цю тему часто доводиться обговорювати з продюсерами, особливо, менш досвідченими.
«— Я прихильник того, що потрібно писати чистовий звук і працювати з чистовим звуком, але якість чистового звуку повинна бути такою ж високою, яку потім отримують, коли додають тонування в студії.»
З тонуванням працювати важче, тому що актор, коли приїздить озвучувати сцени до студії, не може так класно відтворити всі ті емоції, які були на знімальному майданчику. Щодо грошей, то вартість двох варіантів приблизно однакова.
Про ефект карантину
Щоб пережити карантин, в Cinema Sound Production створили антикризовий штаб, який займався перерозподіленням залишків коштів між проєктами. Найголовнішим завданням було саме зберегти компанію і спеціалістів. Мету було досягнуто: усі студії збережені, як і приміщення, і працівники.
Окрім того, у період карантину Cinema Sound Production отримала новий для себе цікавий досвід співпраці з Netflix. Американська студія замовляє перероблення звуку в стрічках, які не пройшли контроль якості. В якихось проєктах українські фахівці записують фолі-звук, в інших — дороблюють вже зроблені фолі-ефекти.
Очевидно, це вплив кризи, адже раніше західним студіям було не дуже цікаво шукати звукорежисерів в Україні. Але криза зачепила всіх і зараз українська компанія отримує замовлення і долучається до роботи над фільмами, які знімають в Лос-Анджелесі.
На думку Володимира Третьякова, за цим є нове майбутнє звукової індустрії. Вона стрімко розвивається, і в нашій країні є талановиті люди, які можуть працювати в кооперації із західними режисерами та спільно створювати хороші продукти і звукові рішення.
Де навчатися фахівцям звуку
«— Я рекомендую, в першу чергу, вчити іноземну мову — це перший крок до того, щоб отримати професію. Другий — здобувати освіту в Європі, там сьогодні є доступні програми, що гарантують якісну освіту.»
Вже після хорошої європейської освіти, з володінням англійською мовою можна претендувати на роботу з цікавими проєктами. Хороші університети для звукорежисерів є у Відні, в Гамбурзі, Берліні та багатьох інших містах. В деяких є навіть студія Dolby Atmos для навчання студентів.
Про кількість кінотеатрів в Україні, які вже працюють з Dolby Atmos
Наша індустрія зараз на тому етапі, коли можна отримати максимальну відвідуваність при мінімальних вкладеннях коштів. Для бізнесу вкладати додаткові кошти у звукові системи, якщо глядачі і так ходять у кіно, видається нераціональним. Тому кінотеатрів з Dolby Atmos поки що мало, як і кінотеатрів з IMAX.
У Європі всі нові кінотеатри, які зараз відкриваються, мають не тільки вже технологію Dolby Atmos, але й нові цікаві формати розташування крісел, сервісу та обслуговування, що нагадує ресторанний підхід. Ці нові кінотеатри завжди наповнені, а старіші формати втрачають популярність, що і змушує власників переходити на нові технології.
«— Цього року наша студія запланувала вже 3 релізи українських фільмів у форматі Dolby Atmos. Не знаю, як розвиватиметься ситуація у зв’язку з карантином, але до його початку ми готували проєкти на осінь… Скоро український глядач побачить фільми у новому форматі з новим звуком.»