Світове кіно

Режисер «Не дивіться вгору» / Don’t Look Up про ідею фільму, підбір акторів, зйомки у часи пандемії та спецефекти

Усі, хто вже бачив фільм "Не дивіться вгору" (Don’t Look Up) відзначають актуальність цієї історії для нашого сьогодення. Дехто впізнав у персонажах своїх колег-антивакцинаторів, дехто – сусідів, які не вірять в існування Covid-19, а були й такі, кому в одному з героїв видався український відомий політик. Втім, є режисерська версія, про що все ж таки це кіно.

Видання Hollywood reporter поспілкувалося зі сценаристом і режисером Адамом Маккеєм (Adam McKay) та іншими учасниками фільму про головну ідею за іронією, про найскладнішу сцену, а також про особливості кінопроцесу в часи пандемії. Пропонуємо адаптований переклад цієї статті.

Про не нудну ідею для кліматичної кризи 

Наприкінці 2019 року американський режисер, продюсер, сценарист і актор Адам Маккей (Adam McKay) усамітнився у будинку в Ірландії, щоб написати давно запланований сценарій – фільм про кліматичну кризу, що триває, і яку більшість з нас ігнорує. Але цікава і нетривіальна форма подачі ніяк до нього не приходила. 

Влучну ідею випадково підкинув друг і журналіст Девід Сірота: якось у звичайній розмові він бідкався, як мало висвітлення отримує ця тема і порівняв ситуацію з астероїдом, який, нібито, летить просто на Землю, а усі його ігнорують. Оце й було "воно" – просто та геніально.

Про підбір акторів

Однією з перших сценарій побачила акторка Дженіфер Лоуренс (Jennifer Lawrence), адже Маккей стверджує, що писав героїню Кейт Дібіаскі спеціально для Дженіфер: 

“– Він обрав гострий спосіб (гумор і сатира) донести таку важливу ідею про те, що нам не потрібно сперечатися між собою про науку.”

Леонардо Ді Капріо (Leonardo DiCaprio) доєднався до команди на роль доктора Мінді наприкінці січня 2020 року. Як знаний адвокат кліматичних рухів, Ді Капріо давно хотів взяти участь у фільмі про кліматичну кризу. Але досі не знаходив вдалих рішень, щоб показати на екрані гостроту проблеми, як і її ігнорування. 

З початком карантину Маккей закинув роботу над сценарієм, а коли перечитав його через 5 місяців, то усвідомив, що ця історія – значно більше про те, наскільки неправильною сьогодні є комунікація між людьми. Що ж, так навіть краще – подумав Адам, додав скаженості діалогам і почав підбирати решту акторів. 

Найскладніше, зізнається сценарист і режисер, було знайти відповідного актора на роль Пітера Ішервела, захопленого CEO компанії BASH: “Справжні мільярдери сьогодні такі ж надзвичайні й дивні, та ще й літають у космос – це прям страшно.”

І це не єдиний лякаючий зв’язок сценарію з реальністю. От, наприклад, за місяць до прем’єри, у листопаді 2021 року, NASA почала тестувати технологію, яка знищуватиме потенційно небезпечні астероїди. Не кажучи вже про те, що сценарій був написаний до того, як у світі почалася пандемія – і яскраво проявились чисельні міжнародні спільноти тих, хто заперечує доказові наукові підходи.

Роб Морган (Rob Morgan) сприйняв свою участь у проєкті надзвичайно відповідально, адже він мав зіграти афроамериканського очільника планетарної оборони в NASA. Він багато консультувався з американською астрономкою Емі Майнзер (Amy Mainzer), яку залучив Маккей, щоб діалоги в кадрі не звучали для справжніх науковців як нісенітниці.

До речі, саме завдяки консультаціям Емі Майнзер у фільмі є комета, а не астероїд, як задумувалось на початку. Вона наполягла, що з астероїдом 32 км в діаметрі вже нічого зробити було б неможливо. Тож після суперечок щодо характеристик небесного тіла, сценарист і астрономка узгодили 5-10-кілометрову комету.

Кадр з фільму, на якому чітко видно плакат з кліматичних протестів

Непростий, але необхідний вибір продакшн з Netflix

Для нас, глядачів, прем’єри на Netflix не видаються такими дивними, але для працівників топової кіноіндустрії це й досі ризикований крок. Маккей власне планував робити кіно з Paramount Pictures, але вони не змогли виділити потрібний бюджет. 

Іншими кандидатами були Sony та Netflix. Обирати було важко, адже перші мали хороший план щодо прокату в кінотеатрах, а Netflix зваблювала грандіозним міжнародним охопленням. Врешті, на ній і зупинились, адже стримінгова платформа додала до своєї пропозиції і покази в кінотеатрах. Фільм дебютував на великому екрані 10 грудня, а вже за два тижні – 24 грудня – на стримінговій платформі у всіх 190+ країнах, де є Netflix. Окрім того, продакшн Netflix, вкотре у своїй історії зорієнтувавшись набагато швидше, ніж всі інші, вже міг організувати безпечний знімальний процес під час карантину. 

Відеоредактор Хенк Корвін (Hank Corwin) говорить про вибір Netflix: “Це кіно, яке має бути побаченим. Я люблю працювати зі студіями, але якщо це кіно вийде на Netflix і його побачить мільярд людей – це набагато важливіше.”

Кіно у часи ковіду

Початок виробництва припав на той період пандемії, коли ще не було швидких тестів на COVID-19. Знімальна група була на карантині, майданчик розбили на окремі зони, усі носили маски, поки на самій локації працювали спеціальні монітори COVID. Коли ж ПЛР-тестування стало доступним, режисери почали готуватись до реальних зйомок. Фізично вони тривали у Бостоні, США, близько шести місяців, але без звичних у таких випадках спільних обідів і групових зустрічей акторів. 

Режисер Маккей: “Netflix зробив усе можливе і навіть більше. На той момент ще не було доступних вакцин, але за весь час роботи у нас був нуль позитивних тестів у червоній зоні.”

Відеоредактор Корвін: “Це не було схоже на будь-яке інше виробництво. Адам дзвонив мені по FaceTime, коли сидів сам у готелі або квартирі. Він здавався самотнім, але я думаю, що це дало усім можливість глибоко зануритися в різні шари цього фільму”.

Що ж, зануритися глибше у фільм і його підготовку завдяки карантину мусили усі, навіть фахівці з підготовки зовнішнього вигляду акторів і акторок. 

Нова норма для працівників на зйомках

Головна перукарка Патриція Дехейні (Patricia Dehaney) і відповідальна за макіяж Ліз Бернстром (Liz Bernstrom) не могли наживо підбирати зовнішність персонажів, тож обговорювали їх віртуально. Бернстром пригадує, що актор Марк Райленс (Mark Rylance) особливо завзято брав участь у пропрацюванні свого відірваного від реальності бізнесмена: від перуки і затемнених брів – до специфічної щелепи і штучної засмаги.

Меріл Стріп також активно формувала образ пані президентки. У Маккея був на думці інший образ Джейн Орлін, зокрема, з коротким волоссям. Але Меріл провела ціле дослідження. Як згадує перукарка: 

“– Вона надіслала нам результати своїх спостережень. Меріл Стіп помітила, що молоді професійні жінки, здається, копіюють стиль одна одної: мають довге світло-русяве волосся, вільно укладені локони. Коли я теж почала придивлятися, вразилась, скільки молодих жінок мають саме такий вигляд”.

І вже майже легендарна сумка бренду Birkin, яку тримав у руках персонаж Джони Гілла (Jonah Hill), – актор сам вигадав і запропонував додати цей аксесуар Голові адміністрації Білого дому, за сумісництвом, сину пані президентки.

Сумка майже стала окремим персонажем

Спецефекти не тільки для космосу, але й для людей

Запуски ракет, сцени в космосі та сцени натовпу, “зняті” під час пандемії, – усе це вимагало різних спецефектів VFX. Більшість додавалися вже на постпродакшені, який тривав пів року. Наприклад, послідовність кадрів запуску ракет корегували,  переглядаючи архіви реальних історичних запусків. 

Поєднувати на екрані довелось різне: кадри ракети, що стартує; плани комети, що мчить на Землю; прекрасну незайману природу та, врешті, простих людей. А надворі, не забуваймо, пандемія і карантин. Тож, щоб отримати останнє, Корвін залучив кадрові ресурси Netflix: 

“– Мільйони співробітників працюють в різних куточках планети, тому я попросив їх надіслати відео, як вони дивляться в небо або дивляться телевізор, як гуляють на природі. Ми отримали реальні кадри і це класно, бо я хотів, щоб усе виглядало по-простому, а не професійно.”

Як потрапити у кіно з Ді Капріо? Все просто: працювати у Netflix під час карантину.

Цікаво, що для постпродакшену найважчою виявилась перша сцена в Овальному кабінеті, коли доктор Мінді та доктор Дібіаскі повідомили про комету. Адже від тону цієї сцени залежав тон усього фільму. І от у вас є зірковий склад акторів, усі викладаються на повну, поганих кадрів просто немає. А ви мусите монтувати різні варіанти, щоб знайти потрібний тон цього нескладного, але наріжного для усієї історії епізоду:

"– Всі актори просто іскрили харизмою, імпровізували… Вони довго сиділи на самоті у готелях, тож коли нарешті зібралися разом, у них просто відбувся бал. Але для мене це стало додатковим навантаженням.”

Втім, кінцевий результат виявився абсолютно вартим усіх зусиль. За перші 28 днів стримінгу показник переглядів на Netflix сягнув 321 млн годин – дані з ресурсу justjared. А сам фільм вдався точно таким, як і сподівався головний кліматичний активіст картини Ді Капріо – розповідь про серйозне, сповнена сатири: 

“– Йдеться про створення іншої повістки та іншого типу розмови, щоб показати суспільству наші недоліки, щоб ми побачили нарешті, наскільки смішні, наскільки ми відволікаємося. Це справжній витвір мистецтва, і саме це так мене приголомшило, коли я вперше прочитав сценарій”. 

Що ж, якщо кіно сподобалося і вам – знайте, ваші смаки збігаються зі смаками Леонардо Ді Капріо.

Текст перекладений і фото з Hollywood Reporter 

Search